گزارشی از برگزاری گردهمایی سالانه اعضای هیئت علمی دانشگاه / ۲۷ مهر ۱۴۰۲

 | تاریخ ارسال: 1402/7/29 | 

گردهمایی سالانه اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در روز ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۲ برگزار شد.
در ادامه گزارشی از برگزاری این گردهمایی را از نظر می‌گذرانید:


سرپرست دانشگاه در گردهمایی سالیانه اعضای هیئت علمی  تاکید کرد؛
ساز و کارهای دست یابی به اهداف برنامه پنج ساله دوم دانشگاه صنعتی امیرکبیر


سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه ما در حال اجرای برنامه پنج ساله دوم دانشگاه هستیم، گفت: این برنامه باید در حد فاصل سال های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ اجرایی شود و بر اساس هدف ترسیم شده باید در انتهای این برنامه به یک دانشگاه کارآفرین و نوآور تبدیل شویم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکترعلیرضا رهایی در مراسم افتتاحیه گردهمایی سالیانه اعضای هیئت علمی این دانشگاه که با حضور دکتر عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، بر ضرورت داشتن برنامه عملی برای دستیابی به اهداف برنامه ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ دانشگاه تاکید کرد و گفت: ما همواره یک شعار و عنوانی را ذکر می‌کنیم آن هم این است که علم عامل برتری و رستگاری بشر در دنیای امروز است. قاعدتاً در شرایط کنونی برخلاف گذشته آن کشورهایی که در زمینه‌های علمی موفقیت بیشتری دارند می‌توانند حرف‌های خود را محکم‌تر بزنند و جایگاه قوی‌تری داشته باشند. بنابراین یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مسائل کشور توسعه مباحث علمی(علم نافع) است.
وی در ادامه تصریح کرد: آموزش عالی ما از گذشته یک سابقه دیرینه، مثبت و خوبی را داشته است اما امروزه صبحت بر این است که باید به فکر یک ابتکار جدید در این حوزه باشیم حتی رهبر معظم انقلاب در دیدار چند روز گذشته دیدار با نخبگان اشاره خوبی به سیر صعودی حرکت علمی در دهه اخیر داشتند اما ما نیازمند یک حرکت متحول و یک ابتکار جدید در این حوزه هستیم که بتوانیم به توسعه علمی دست پیدا کنیم.

دکتر رهایی خاطر نشان کرد: به نظر می آید دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بحث ابتکارات علمی پیشرو باشد و باید بتواند حرکت کلانی را در این عرصه شکل بدهد و اگر هم ما بخواهیم در این حوزه ورود کنیم و جایگاه محکم‌تری داشته باشیم باید ارزیابی از وضع موجود خود داشته باشیم و نقاط ضعف و قوت خود را بشناسیم و اینکه برای رفع این کمبودها باید چه اقداماتی را انجام دهیم.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین تاکید کرد: این یک حقیقت است که دانشگاه امروز با دانشگاه دیروز تفاوت جدی دارند و ما هر روز با تحولات جدیدی در عرصه دانشگاه‌ها مواجه هستیم. در این دوره یک پدیده ناخوشایندی به نام کرونا نیز اتفاق افتاد که قدری شرایط را تغییر داد. در واقع تحول و دگرگونی برای زیست دانشگاهی یک بحث جدی بود که در این دوره روی داد ما نیز در این دوره ها گاها عارضه‌هایی داشتیم که این عارضه‌ها شرایط دانشگاه را تغییر داده است.

به گفته وی، مهاجرت نخبگان، فرار مغزها یا عناوین مختلفی که مطرح می شود تحت تأثیر عوامل گوناگونی اعم از شرایط اقتصادی جامعه، اشتغال و غیره در این زمینه دخیل است به نظر می‌آید باید در سطح نظام بر روی این مسائل فکر بشود اگر چه دانشگاه‌ها نیز سهم و جایگاهی برای خودشان در این زمینه‌ها می توانند داشته باشند.

«رهائی» افزود: شاید موردی که برای سیستم نقص است اینکه از طرفی ما عنوان می‌کنیم علم و جایگاه علمی عامل برتری است اما از طرف دیگر در سطح بسیاری از ارگان‌های اجرایی به نظر می آید مباحث علمی و دانشگاهی خیلی جدی گرفته نمی‌شود و این یکی از نقصان‌های ما است که باید جدی به آن پرداخته شود.

شاید به همین دلایل است که ما امروز در سطح دانشگاه نیز یک سری مشکلات جدی داریم که یکی از آن مباحث مالی، بودجه ای، تجهیزات و غیره است.


وی تأکید کرد: حرکت به سمت توسعه علمی و مرزهای دانش نیازمند یک سری ابزارهایی هستند که باید فراهم شود. همچنان که در سال های ۸۰ تا ۹۰ فرصت های خوبی در اختیار دانشگاه قرار داشت و ما از کمک‌هایی که به نهادهای علمی می شد استفاده می کردیم بر اثر آن، این امکان وجود داشت که بودجه‌های خود را افزایش بدهیم و بحث تعمیر و تجهیز دانشگاه ها را در اولویت قرار بدهیم. اما متاسفانه مدتی است که این کمک ها نیز متوقف شده است.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: ما اگر بخواهیم یک دورنمایی برای آینده دانشگاه ترسیم کنیم تا چشم انداز آرمانی ما مشخص شود، باید یک اندیشه روشن، واضح و الهام بخش پیدا کنیم. یعنی ابتدا عنوان کنیم دانشگاه آینده چه مختصاتی دارد و ما برای آینده دانشگاه چه فکر و ایده ای باید داشته باشیم.
وی بر ضرورت توسعه فرهنگ علمی تاکید کرد و گفت: باید وفاق، همدلی، مسئولیت پذیری و جدیت در سطح دانشگاه تقویت شود که البته من در این دو ماه این موضوع را پیگیری کردم. در واقع  باید یک تحولی در فضای زیست دانشگاه ایجاد کنیم تا همه با یک تعصب و احساس وظیفه به میدان بیایند و مشکلات را حل کنیم. بنابراین حل مشکلات صرفا با کار جمعی امکان پذیر است و به تنهایی نمی‌توان در این مسیر حرکت کرد.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: این دانشگاه در حوزه‌های مختلف باید برنامه‌های میان مدت، دراز مدت و کوتاه مدت داشته باشد تا بتوانیم یک دگرگونی و ارتقا ایجاد کنیم. اگر چه از گذشته برنامه ای راهبردی برای دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی شده است که قاعدتا این برنامه‌ها باید به طور جدی ادامه پیدا کند.

دکتر رهایی به مهم ترین برنامه های راهبردی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اشاره کرد و گفت: بر اساس این برنامه دقیقا مشخص شده است که ما از نظر علمی و آموزشی باید در چه نقطه ای قرار بگیریم و اگر قرار باشد به یک نقطه بالا دست علمی برسیم، چه اقداماتی را باید کرد. بنابراین باید دانشگاه مسئله محور باشد و نقش جدی برای کمک به حل مسائل مختلف ایفا کند، که البته شکل گیری ارتباط با صنعت، دریافت پروژه های علمی و غیره باید در سطح هدف گذاری های ما مطرح و دنبال شود.

وی افزود: وقتی سیستم راهبردی در دانشگاه تدوین شد نیازمند ایجاد یک سیستم نظارتی هستیم که برمسیر اجرای آن نظارت داشته باشد. از گذشته دور برنامه ۵ ساله(پنح ساله اول و پنج ساله دوم) برای دانشگاه صنعتی امیرکبیر مطرح شده است و ما در حال اجرای برنامه پنج ساله دوم هستیم که باید در حد فاصل سال های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ اجرایی شود به طوریکه رسیدن به یک دانشگاه کارآفرین و نوآور هدف ترسیم شده این برنامه است.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: یکی از مسایل اصلی ما در برنامه میان مدت دوم دانشگاه کسب درآمدهای پایدار است، باید در مسیر حرکت برای کسب درآمد پایدار برای دانشگاه باشیم و برای کسب آن نیز لازم است بحث ارتباط با جامعه، اثرگذاری اجتماعی و اقتصادی را تقویت کنیم. ضمن اینکه تلاش کنیم جایگاه دانشگاه را در بین دانشگاه های برتر دنیا افزایش بدهیم.

دکتررهایی خاطر نشان کرد: در بحث ارتباط با صنعت باید جذب پروژه‌های کلان پیگیری شود و ما وقتمان را نباید صرف کارهای کوچک کنیم.

وی تاکید کرد: اگر دانشگاه بخواهد جایگاه خود را در عرصه بین المللی یعنی در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر پیدا کنید باید فعالیت های بین المللی داشته باشد که ارتباط به مراکز علمی دنیا و جذب دانشجوی بین المللی در این زمینه می تواند موثر باشد.

دکتررهایی همچنین خاطر نشان کرد: سند نوآوری و فناوری به عنوان سند مهم عملکردی دانشگاه صنعتی امیرکبیر باید مورد توجه باشد که توجه به پارک ها و ایجاد مراکز نوآوری می تواند مهم باشد.

وی تاکید کرد: خوشبختانه پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر فعال شده است و حدود ۵۰ درصد تعداد واحدهای فناور افزایش یافته است یا اینکه ۴۵ درصد رشد و اشتغال زایی داشتیم و۷۰ درصد نیز درآمدمان افزایش یافته است.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: طی چند سال اخیر نیز در نظام بین المللی رتبه خوبی را بدست آوردیم. به طوریکه در تایمز رتبه دوم دانشگاه های کشور را بدست آوردیم و در کیو اس نیز رتبه دوم را بدست آوردیم اگر چه این رتبه بندی ها خوب است اما راضی کننده نیستند ما باید در این زمینه ارتقا پیدا کنیم.
وی ادامه به عوامل تاثیرگذار در ارتقا موقعیت دانشگاه اشاره کرد و تاکید کرد: دانشجو به عنوان یک عنصر اصلی در محیط دانشگاه مطرح می شود و باید یک ارزیابی از موقعیت علمی دانشجویان داشته باشیم و برای تحولات آموزشی دانشگاه فکر اساسی داشته باشیم به همین ترتیب در حوزه پژوهشی نیز تحولات را بررسی کنیم و برای ایجاد انگیزه بین اساتید نیز باید برنامه داشته باشیم.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر به کمبود سطح امید دانشجویان اشاره کرد و گفت: به دلیل مشکلاتی اعم از مشکلات اقتصادی امید در بین دانشجویان کم و آنها شکننده هستند؛ البته تلاش می کنیم نشاط بین آنها ایجاد کنیم که البته این امر بدون کمک اساتید امکان پذیر نیست.

دکتر رهایی یادآور شد: باید نظارت جدی روی روند انجام فعالیت‌های آموزشی داشته باشیم تا ایرادهای خود را پیدا کنیم. در حوزه پژوهشی نیز ما توسعه تولیدات علمی را دنبال کنیم ضمن اینکه عناوین پروژه های تحقیقاتی باید از لیست پروژه هایی که در سامانه هایی نظیر نان مطرح می شود را انتخاب کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: فعالیت‌های بین‌المللی نقش مهمی در ارتقا جایگاه دانشگاه دارد و ما باید فضای بین المللی در دانشگاه ایجاد کنیم در بحث پذیرش و روند دانشجو باید دقت داشته باشیم و سعی کنیم اگر دانشجویان خارجی هم مشکلی از نظر علمی دارند آن را برطرف کنیم. در برقراری فرصت های مطالعاتی و برگزاری نشست های علمی نیز باید برنامه داشته باشیم در واقع برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک باید ورود کنیم چرا که برخی کشورهای همسایه امکانات مالی خوبی در نظر گرفتند و می‌توانند در این زمینه و تاسیس آزمایشگاه تخصصی کمک کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت:
صنایع ما نیازمند ورود دانشگاه ها هستند / باید پیوندی بین دانشگاه ها و بنگاه های بزرگ شکل بگیرد


 


وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه که صنایع ما نیازمند ورود دانشگاه ها هستند، گفت: دانشگاه باید در حوزه های مختلف به عنوان یک بنگاه حل مسئله به رفع مشکلات موجود بپردازد. چرا که صنایع ما نیازمند ورود دانشگاه‌ها هستند و باید پیوند بین دانشگاه‌ها و بنگاه‌های بزرگ شکل بگیرد.
دکتر عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در افتتاحیه گردهمایی سالیانه اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه همه دولت ها برای ایجاد رفاه بیشتر به مردم تلاش می کنند، گفت: همه تلاش دولت سیزدهم نیز این امر است. این ریسک ها هستند که دولت‌ها را در دستیابی به این هدف خود محدود می کنند و نمی گذارند به اهداف خود برسند. البته موسسات مختلفی در دنیا وجود دارند که این ریسک‌ها را شناسایی می‌کنند که می‌تواند ریسک‌های  جهانی یا منطقه‌ای باشند.
وی در ادامه تصریح کرد: ریسک‌های اجتماعی و زیست محیطی یکی از مهم ترین ریسک‌های دست یابی به اهداف دولت است. البته برخی ریسک‌ها نظیر کرونا از دیگر موانع دولت ها به شمار می‌روند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت به نقش بنگاه های بزرگ در ایجاد ریسک های اجتماعی و زیست محیطی اشاره کرد و یادآور شد: این بنگاه ها در عین حال می توانند در رفع این ریسک ها نقش موثر ایفا کنند. بنابراین شرکت‌های بزرگ باید کنار دانشگاه‌ها بیایند و با یکدیگر و با تعامل با همدیگر مشکلات را رفع نمایند.
دکترعلی آبادی خاطر نشان کرد: دانشگاه باید در حوزه‌های مختلف به عنوان یک بنگاه حل مسئله به رفع مشکلات موجود بپردازد. چرا که صنایع ما نیازمند ورود دانشگاه‌ها هستند و باید پیوند بین دانشگاه‌ها و بنگاه های بزرگ شکل بگیرد با توجه به اینکه امروزه فناوری مسیر بنگاه ها را تغییر داده است، اگر پیوند بین این دو اتفاق نیفتد بنگاه های اقتصادی و صنایع از تحولات جهانی جا می مانند.
وی یادآور شد: کشوری های (OECD)بین سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۰۰ حدود ۴ تا ۵ درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف تحقیق و توسعه کردند در همه دنیا در این حوزه رشد اتفاق افتاده است اما در ایران به نظر می رسد یک جای کار اشکال دارد. به طور مثال رشد شرکت‌های دانش بنیان  ما به عدد ۹۰۰۰ رسیده است اما کمتر از ۷۰ شرکت دانش بنیان ما ویژگی های یک شرکت قابل قبول را دارند. مثلا می توانند به حدود ۱۰۰ نفر از نیروها حقوق بدهند و بیشتر از ۵ میلیون یورو در سال در آمد کسب کنند یا در نهایت توانستند از اداره ثبت پروانه بهره برداری دریافت کنند. در حالی که استراتژی کشور این بوده است که تمامی شرکت ها بتواند خودشان ، خودشان را اداره کنند.
دکتر علی آبادی همچنین اظهار کرد: بخش زیادی از هزینه های تحقیق و توسعه در ایران را دولت پرداخت می کند در حالی که در دنیا بیشتر تمرکز بر روی شرکت های بزرگ است به طور مثال ۱۰ درصد شرکت های بزرگ دنیا معادل ۲۰ درصد، ۱۰۰ شرکت اول دنیا نیمی از هزینه ها و ۱۰۰۰ شرکت اول نیزمعادل ۹۰ درصد کل هزینه های تحقیق و توسعه را پرداخت می کنند. اما در ایران اغلب تقاضا این است که شرکت های بزرگ صرفا تولید کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دنبال افزایش کمی شرکت های دانش بنیان در کشور بودیم، افزود: من اسناد بالادستی را مطالعه کردم و در نتیجه این مطالعه مجموعا ۲۵ سیاست تدوین کردم البته از بین این سیاست ها ۸ برنامه راهبری استخراج نمودم که هر کدام از آنها تعدادی زیر برنامه دارد. برای اینکه به این اهداف برسیم یک سری برنامه های پیشران نیز تدوین نمودم.
وی ادامه داد: ما ۹ هزار شرکت دانش بنیان داریم که ۶ هزار شرکت کلا تعطیل است و ۳ هزار شرکت هم آنچنان که باید فعال نیستند. باید به این امر رسیدگی و مشکلاتشان حل شود و دانشگاه ها می توانند دراین امر تاثیرگذار باشند.
دکترعلی آبادی مقیاس تولید را یکی از مشکلات ما در کشور دانست و یادآور شد: ما برای بازار دو میلیونی خودرو ۳۶ خودرو ساز داریم در حالی که ما فقط یک یا دو خودرو ساز بیشتر نیاز نداریم و باید این خودروسازها به صورت یک پلتفرم مشترک فعال باشند. بنابراین این خطاهای سیاستگذاری ما است که موجب می شود این فعالین به سمت سیاست غلط بروند.
به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، آب یک چالش جدی کشور است، در حال حاضر از حواشی زاگرس و البرز که فاصله می گیریم با مشکل آب مواجه می شویم و دو سوم سرزمین ما مشکل آب دارد. در حالی که در شمال و جنوب کشور دریا داریم. باید فکری برای روستاها و استان هایی مثل سیستان و بلوچستان کنیم و دانشگاهیان باید در این زمینه راهکار بدهند و مشکل را حل کنند.
وی بر ضرورت تولید خودروی برقی تاکید کرد و گفت: با توجه به افزایش روز افزون مصرف بنزین لازم است اساتید دانشگاه در طراحی و ساخت خودروی برقی تلاش کنند‌.
وزیر صنعت، معدن وتجارت همچنین اظهار کرد: در بحث معدن نیز که تعداد قابل توجهی هستند باید ورود کرد. ضمن اینکه باید به سمت صادرات محصولات فنی مهندسی حرکت کنیم.
وی در پایان خاطر نشان کرد:  باید با یکدیکر دست به دست هم بدهیم و ظرفیت های علمی و پژوهشی کشور را به سمت حل مسائل کشور و خلق آینده ببریم. اگر چه سال های زیادی است این نوع مسائل را بیان میکنیم. اما باید در عمل به طور جدی به این عرصه ورود کرده و تغییرات اساسی در ذهن و تفکر خود ایجاد کنیم.

و در ادامه؛ ...
وزیر صنعت، معدن و تجارت:
آمادگی صنایع بزرگ برای ایجاد تعامل با دانشگاه‌ها

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه ایجاد ارتباطات جهانی اجتناب ناپذیر است؛ گفت: امروزه فرصت خوبی ایجاد شده تا بین دانشگاه‌های ما و صنایع بزرگ یک ارتباط خوبی شکل بگیرد. ضمن اینکه صنایع بزرگ ما این آمادگی را دارند که وارد چنین تعاملی با دانشگاه‌ها شوند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر عباس علی آبادی در حاشیه گردهمایی سالیانه  اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به پیشرفت صنایع در کشور اشاره کرد و گفت:  واقعیت این است صنایع ما در یک دوره تاریخی قرار دارد و در مقایسه با گذشته رشد بسیار خوبی داشته است اما رساندن وضعیت صنعت به سطح جهانی نیازمند تلاش در پژوهش های علمی است. به نظر من دانشمندان ما می توانند نقش بسیار موثری درایجاد این پیوند داشته باشند.
وی در ادامه تصریح کرد :خوشبختانه امروز کشور ما در برخی صنایع پیشرفت های قابل توجهی کسب کرده است. اما اینکه به هر دلیلی ارتباط ارگانیکی بین صنایع ما با صنایع خارج از کشور وجود ندارد، می‌توانیم از آن به عنوان فرصتی برای دانشگاه های کشور قلمداد کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: به نظر من امروزه ایجاد ارتباطات جهانی اجتناب ناپذیر است؛ خوشبختانه دانشگاه ها از کانال های خودشان این ارتباط را می‌توانند، برقرار کنند و امروزه فرصت خوبی ایجاد شده تا بین دانشگاه های ما و صنایع بزرگ یک ارتباط خوبی شکل بگیرد. ضمن اینکه صنایع بزرگ ما این آمادگی را دارند که وارد چنین تعاملی با دانشگاه ها شوند.
وی تاکید کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر از جمله قدیمی ترین دانشگاه های کشور است که ظرفیت های بی بدیلی دارد و من فکر می کنم ایجاد یک پیوند ارگانیک بین این دانشگاه با یکی از صنایع بزرگ نظیر فولاد می تواند بسیار موثر واقع شود. البته برقراری ارتباط با یک صنعت بزرگ به معنی قطع ارتباط با صنایع دیگر نیست‌. چرا که همکاری با یکی از صنایع بزرگ به عنوان صنعت مادر می تواند در شناسایی و حل مسائل صنعت تاثیر گذار شود.
دکتر علی آباد تاکید کرد: دانشگاه‌ها در پیروی از الگوهای عمومی دست بردارند و دنبال راهکاری برای حل مسائل کشور باشند. چرا که ما پیوسته تلاش می‌کنیم در دانشگاه‌ها با تبعیت از مدیریت دانش جهانی به حل مسائل بین المللی بپردازیم در حالی که در سطح زندگی ما مسائلی وجود دارد  که دانشگاه‌ها می توانند ورود کرده و آن را حل کنند.


 
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ 
ایجاد ۴ فصل مشترک دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای ارتباط با نسل جوان

 
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به چالش های امروز نسل جوان گفت: به منظور ایجاد ارتباط با آنها ۴ فصل مشترک را تعریف کردیم تا به آنها امید بخشی و ارتقا روحیه داده شود و دانشجویان را در برابر بحران های اجتماعی بیمه کنیم.
دکترمهرداد ساویز در این مراسم  با بیان اینکه کاری که در زمینه دانشجویان پیش روی ماست کار بزرگی است، گفت: اجرای این اقدامات راحت خواهد بود در صورتی که همه اعضای هیات علمی و اساتید در مسیر کمک به نسل جوان برای عبور از سرگشتگی های عصر حاضر و رسیدن به مسیر رشد، همدل و همراه باشند.
 وی ادامه داد: ما در عصری قرار داریم که دچار یکسری چالش‌های اجتماعی هستیم. این چالش‌ها الزاما منحصر به کشور ما نمی‌شوند بلکه این مسائل جهانی است و ما در عصری زندگی می‌کنیم که منابع رسانه ای و اطلاعات بسیار گسترده است و به مراتب بیش از این است که فرصت فکر و تحلیل آن اطلاعات توسط،هر ذهن پویایی وجود داشته باشد.
دکتر ساویز خاطر نشان کرد: از این رو ذهن به سمت تحلیل سطحی تر و با تفکر کمترعمیق گرایش  می‌یابد و این چیزی است که جامعه امروز با آن مواجه است چون نسل جوان بیشتر از اساتید به منابع اطلاعاتی مرتبط دسترسی دارند و مصرف‌کننده اطلاعات هستند و این امر مشهود است.
 معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر قدرت هوشی بالا، ریسک پذیری و انرژی بالا و کاهش تمرکز و پراکندگی ذهن را از ویژگی های نسل جوان خواند و ادامه داد: در بسیاری از مواقع افت تحصیلی دانشجویان ناشی از ناتوانی علمی و فکری آنها نیست بلکه ناشی از بی هدفی و پراکندگی قوای ذهنی و عدم انسجام است. آنها سطحی نگرتر و کمتر عمیق هستند و روحیه آسان طلبی و رفاه جویی دارند.
 وی با بیان اینکه نسل جوان ناامیدی های زودرس دارند، یادآور شد: به این معنا که اگر به جواب مساله نمی رسند آن را رها می کنند. ضمن آنکه بیشتر بحران های روحی آنها به دلیل ضعف در حوزه معناست به عبارت دیگر دانشجویان کمتر به یک هدف و معنای عمیق برای زندگی، مجهز هستند به همین دلیل در سختی ها زود می شکنند؛ چون احساس اعتبار و ارزش در نزد خودشان به موارد سطحی و تغییر پذیری وابسته است.
 دکتر ساویز نمونه این موارد سطحی را تایید دوستان و رففا به ویژه در فضای مجازی دانست و ادامه داد: زمانی که آنها این موارد را از دست می دهند به سرعت دنیای آنها خالی می شود.
وی با طرح این سوال که در این زمینه باید زمینه چه کاری انجام داد، گفت: اتصال ذهن اجتماعی و ضعف هویت ملی و فقدان مسوولیت پذیری اجتماعی دو چالش موجود در نسل جوان است. فقدان مسوولیت اجتماعی مساله ای است که کمتر خانواده ها فرزندان خود را برای مسوولیت پذیری تربیت می کنند.
 
دکتر ساویز با بیان اینکه اینها مواردی است که ما تا حدی با آن مواجه هستیم، بر نقش اساتید در ارتقا دانشجویان تاکید کرد و یادآور شد: پنجره دانشجو به روی اساتید باز است چون او از ابتدا پذیرفته است که از استاد می خواهد بیاموزد. استاد از نظر دانشجو مرجع است و باید از این فرصت برای هدایت یک نسل استفاده کرد ولی این سوال ایجاد می شود که چه چیزی باید به این دانشجویان آموزش دهیم.

 معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیر کبیر تاکید کرد: در این زمینه اگر همه ما یک حرف را نزنیم و یک پیام واحد را به جمعیت دانشجویی مخابره نکنیم عملا پیام ما بُرد زیادی نخواهد یافت و فراگیر نمی شود به همین دلیل اگر در سر کلاس عقب بنشینیم و کاری انجام ندهیم، نقش فرا آموزشی اساتید نا دیده گرفته می‌شود.

 وی اضافه  کرد: به این دلیل در این زمینه فصل مشترک هایی را پیدا کردیم و همه ما می‌توانیم بر روی این موارد به عنوان اصول مشترک به دانشجویان انتقال دهیم تا نیروهای ما همدیگر را خنثی نکنند.

دکتر ساویز اولین فصل مشترک را محبت خواند و در این باره توضیح داد: اعلام کنیم که شما را دوست داریم. اساتید تا حدی درگیر فضای ماشینی آموزش هستند که با قوانین خود کار می کند و آنچه که باید بر روی اسکلت آن پوشیده شود، فضای محبت میان استاد و دانشجو است. استاد می‌تواند هم جدی باشد و هم با محبت و هم عادل باشد و هم خوش اخلاق. این دوست داشتن یک پیام است و باید به نحوی آن را به دانشجویان منتقل کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر فصل مشترک دوم  برای ارائه به دانشجویان را دعوت دانشجویان به عقلانیت و تفکر ذکر کرد و گفت: به آنها بگوییم هر چیزی را به سرعت نپذیرند هر رسانه ای که مطلبی را منتشر می‌کند چون احساس ما را به جوشش در می آورد دنبال نکنیم و به عنوان یک انسان دانشگاهی نقاد و پرسشگری کنیم. اگر بتوانیم چه در تدریس و چه صحبت های پراکنده در کلاس ها این خط تفکر تحلیلی را رواج دهیم، دانشجویان را در برابر بسیاری از فریب های رسانه ای بیمه می‌کنیم ضمن آنکه در بحران‌های اجتماعی به داد ما خواهد رسید. 
به گفته وی این رویکرد باعث می‌شود دانشجویان خود را بهتر مدیریت کنند.

دکتر ساویز سومین فصل مشترک را دعوت به مطالعه کتاب به جای رسانه گردی عنوان و خاطر نشان کرد: مطالعه کتاب باعث عمیق شدن ذهن می شود و رسانه گردی باعث سطحی شدن ذهن. کتاب است که علم را زیاد می کند و رسانه ها، اطلاعات را افزایش می‌دهند بدون آنکه ذهن را رشد دهد.

 وی امید و ترویج امید را از دیگر فصول مشترک در این زمینه دانست و گفت: ارتباط مثبت با جامعه، میزان احساس  گرایش به افسردگی را تا ۳ برابر کاهش می دهد و دلیل آن منفی نگری است که موجب تخلیه انرژی انسانی و مانع رشد شخصیت می شود.

 معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با طرح این سوال که در این میان چه کنیم که هم واقع گو باشیم و هم منفی گو نباشیم، بر اثرات نقد سازنده تاکید کرد و افزود: در نقد سازنده ابراز می‌کنیم که کشورمان را دوست داریم و به آینده دانشجویان در کشور امیدواریم ولی در عین حال باید بهتر مدیریت شود ولی نقد منفی ریشه و بنیاد می زند و احساس تلخ و منفی بدون آنکه به راهکاری برسد، ایجاد می‌کند.

 وی یادآور شد: دانشجویان با مثبت نگری، رشد می‌کنند و ما راهی نداریم جز اینکه که نگاهی پر امید به آینده داشته باشیم وگرنه با افرادی بدون انرژی روانی ارتباط خواهیم داشت.
 دکترساویز با بیان اینکه غیر از این مواد یکسری تدابیر دانشگاهی را در معاونت فرهنگی و دانشجویی اتخاذ کردیم نمونه آن را برگزاری روز باز خوابگاه‌ها است که طی آن مسئولانی از دانشگاه به خوابگاه‌ها سر می‌زنند و مهمان دانشجویان می‌شوند و با آنها صحبت می‌کنند.
معاون فرهنگی و دانشجویی در پایان گفت: برگزاری مسابقات دانشجویی در فضای دانشگاه با کمک و همکاری انجمن های علمی و اداره تربیت بدنی، ترسیم افق کارآفرینی و تکریم دانشجو ازدیگر برنامه های این معاونت است.

 
مدیر کل همکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه؛
راهبردها و برنامه های اجرایی برای بین المللی سازی فعالیت های دانشگاه صنعتی امیرکبیر 
 

مدیر کل همکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه، بین المللی‌سازی دانشگاه را در ایجاد تحول در همه بخش‌های محیط  دانشگاه از آموزشی تا پژوهشی دانست و گفت:  اگر بخواهیم همکاری‌های علمی و بین المللی را در سطح دانشگاه توسعه دهیم نیاز داریم تا فرآیندهای سنتی خود را به نحو مطللوبی متناسب با هدف ارتقا دهیم. به عنوان مثال اگر دانشگاه قصد دارد دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های بین المللی برگزار نماید، ساختار و رویه های آموزشی و پژوهشی دانشگاه  با همکاری و همفکری، برای رسیدن به آن هدف باید تنظیم گردد. نه اینکه دوره مشترک ایجاد شود و برای تایید مدرک نهایی دانشجویان دوره مشترک با چالش مواجه باشیم. 
 دکتر روح اله باقرزاده در این گردهمایی از همه اعضای خانواده دانشگاه برای بازنگری در ساختار دانشگاه دعوت به عمل آورد و افزود: ما باید به این برسیم که بخش بین المللی در چه بخش‌هایی می‌تواند کمک کند و ارزش آفرینی این بخش را در حوزه های دیگر شناسایی کنیم.
 وی ادامه داد: در این بررسی‌ها اگر احساس شد که بخش بین الملل می‌تواند نقش آفرینی در اثربخش نمودن فعالیت های علمی اساتید داشته باشد، برنامه ای برای ارتقا آن تدوین شود. 
مدیر کل همکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه  خاطر نشان کرد: در بررسی های اولیه‌ای که انجام شد، ضرورت تدوین برنامه ایی مشخص و هدف گرا برای (به تعبیر ریاست دانشگاه) دانشگاه آینده و آینده دانشگاه باید داشته باشیم.
دکتر باقرزاده تاکید کرد: شاید شناسایی چالش‌ها کمک کند تا ترسیم بهتری برای آینده دانشگاه داشته باشیم و یه نظر می‌رسد یکی از بخش‌هایی که حوزه بین الملل را تحت تاثیر قرار می‌دهد رویکرد آموزش سنتی است که در دانشگاه وجود دارد و مانع جدی برای شروع و یا تداوم‌ فعالیت به شمار می‌رود. 
 مدیر کل همکاری‌های علمی و بین المللی خاطر نشان کرد: رویکردهای جزیره‌ای در انجام فعالیت‌های مرتبط با همکاری های بین المللی دانشگاه وجود دارد که مانع از ایجاد تحول در این بخش شده است. همچنین زیر ساخت‌هایی در این زمینه بایستی در سطح دانشگاه ایجاد شود تا به نحو مطلوبی اهداف محقق شوند.
 وی اضافه کرد: متاسفانه محیط دانشگاه محیط مناسب برای فعالیت بین المللی نیست و این منحصر به دانشگاه صنعتی امیرکبیر نمی شود و مشمول بسیاری از دانشگاه‌ها است.
وی تاکید کرد: برای آنکه بتوان محیط دانشگاه را به محیط بین المللی نزدیک کرد، نیاز به یک نگاه منظومه ای به کل فرایندها و با نگاه از آخر به ابتدا (یا نتیجه محور) در همه بخش‌های دانشگاه پیاده سازی شود تا هدف اصلی محقق شود.
دکتر باقرزاده تاکید کرد: به عنوان مثال اگر بخواهیم با دانشگاه‌های بین الملل دوره مشترک برگزار شود باید کل ساختار آموزشی و پژوهشی دانشگاه برای رسیدن به آن هدف به گونه‌ایی همراه و همکاری و همفکری کنند تا این هدف بدون مشکل اجرا شود. نه اینکه دوره مشترک ایجاد شود و در سطح واحدهای مختلف دانشگاه و یا وزارت علوم برای تایید مدرک با چالش مواجه باشیم. 
وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد راهکارهایی که باید برنامه ریزی شود، در راستای اثر بخش کردن این نوع فعالیت‌ها برای  آنکه بتواند همکاری‌های بین المللی را در سطح دانشگاه به نحو مؤثرتری ایجاد کنیم لازم است هدف‌های مشخص و اجرایی را ترسیم کرد و برای تحقق این اهداف اقدامات راهگشا و عملی را در بخش های مختلف دانشگاه تدوین کنیم.
  مدیر کل همکاری‌های علمی و بین المللی افزود: برای اجرایی کردن برنامه‌های تدوین شده، همکاری با دستگاه‌های مرتبط برای از سر گیری تبادلات علمی مهم دانست و یادآور شد: علاوه بر آن ظرفیت‌هایی که در سطح دانشگاه برای شکل‌گیری تبادلات بین المللی همکاران دانشگاه وجود دارد که عمدتا به دلیل محدودیت‌های مالی دانشگاه مغفول می‌ماند؛ در بخش بین الملل دانشگاه امکان بهره گیری از منابع خارج از دانشگاه  باید فعال نمود.
 دکترباقرزاده تشکیل ساختارهای مشورتی در سطح دانشگاه را ضروری دانست و گفت: این تشکیلات در تحقق اهداف بین المللی‌سازی دانشگاه راهگشاست. 
 وی استفاده از همه ظرفیت‌های دانشگاه را یکی دیگر از زیر ساخت‌های ترسیم آینده دانشگاه عنوان کرد و افزود: از همه ظرفیت‌ها‌ می توان برای بین المللی سازی محیط بهره برد. در این زمینه نیاز است نسبت به، به روز رسانی در ساختار دانشگاه‌ها و حتی ایجاد رشته های جدید در دانشگاه اقدام کرد. در این راستا ممکن است رویه‌های سنتی آموزشی پژوهشی دانشگاه نیازمند تحول باشد و یا نیاز به بازسازی بخش اداری دانشگاه برای افزایش بهره وری باشد.
دکترباقرزاده بر لزوم ایجاد تیم سازی در زمینه طرح‌های شاخص پژوهشی تاکید کرد و در این باره توضیح داد: این دانشگاه این ظرفیت را دارد که در حوزه های متعدد، تیم‌های بین المللی را ایجاد کند و از این طریق می توان از گرنت پژوهشی بین المللی به نحوه بهتری استفاده کرد.

 
مدیر کل مرکز مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛
غربالگری دانشگاه ها از دانشجویان برای سنجش سطح سلامت روان



مدیر کل مرکز مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به سطح سلامت روان دانشجویان با تاکید بر اینکه دانشجویانی که ما تحویل می گیریم در سطوح مختلف سلامت روان قرار دارند از این رو از سال ۸۴ ما در بدو ثبت دانشجویان تازه ورود، غربالگری سلامت که شامل ۵۲ سوال است را انجام می‌دهیم.
 دکتر ابراهیم نعیمی در این گردهمایی با اشاره به چالش های جامعه دانشجویی با بیان اینکه انتظار می رود اساتید در حل و فصل این چالش ها، دانشجویان را یاری کنند، افزود: از حدود ۸ هزار سال که از خلقت بشر می گذرد، بشر با فناوری های مختلف توانسته است رشد روز افزونی داشته باشد و اعماق زمین و آسمان ها و کهکشان را بکشافد و جلو برود.
وی با بیان اینکه توسعه فناوری‌ها با هدف آسایش جوامع بشری بوده است، اظهار کرد: ولی در ۸ هزار سال قبل تا به امروز رضایت از زندگی برای بشر حاصل نشده است و در بسیاری از مواقع رشد فناوری آسایش را برای انسان به ارمغان آورده است ولی آرامش را از زندگی ها سلب کرده است.
دکترنعیمی خاطر نشان کرد: اینکه چرا با وجود توسعه فناوری، بشر آرامش ندارند، اندیشمندان زیادی به آن پاسخ داده اند و در پاسخ به این سوال، علوم را دو دسته علوم موفق و علوم ناموفق تقسیم‌بندی کرده‌اند. علوم موفق علومی هستند که توانسته اند تئوری را با عمل همراهی کنند و علوم ناموفق علومی هستند که تئوری آنها منجر به عمل نشده است.
مدیر کل مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با طرح این سوال که چرا میان تئوری و عمل فاصله افتاده است، گفت: در پاسخ به این سوال تحقیقات زیادی صورت گرفته است و برخی از محققان می گویند تئوری ها به دلیل نبود منابع، بر اساس نیازها نیست از این رو اندیشمندان به این نتیجه رسیده اند که باید قانون مندی ایجاد شود.
وی اضافه کرد: این که چه عواملی موجب می شود افراد از قانون مندی خارج شود و چگونه می توان به آنها کمک کرد تا به حوزه سلامت بازگردند، خاطر نشان کرد: از این رو در حوزه روانشناسی و مشاوره تلاش داریم تا حین ایجاد شرایط مساعد، به افراد دانش و آگاهی های لازم ارائه شود تا بتوانند با تکیه بر این آگاهی‌ها در زندگی دچار آسیب نشوند.
 دکترنعیمی افزود: بر اساس آمارها ۹۰ درصد از مردم در طول زندگی دچار مسائلی می شوند که خودشان نمی توانند به تنهایی آنها را حل کنند و مشاوران به آنها در ایجاد سلامت روان کمک می کنند.
مدیر کل مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نقش روانشناسان در زندگی سالم افراد گفت: زمانی که مسائل افراد منجر به اختلالات روانی شود، بیماری روانی ایجاد خواهد شد که بر اساس آمارها در کمتر از ۵ درصد از افراد جامعه مسائل آنها به اندازه ای عمیق می‌شود که نیاز به مداخلات روانشناسی است.
 
دکترنعیمی با بیان اینکه یک روانپزشک، روانشناس نیست خاطر نشان کرد: زمانی که اختلالات افراد عمیق شود دارو درمانی برای آنها تجویز می شود و بر اساس آمارها کمتر از یک درصد از افراد نیاز به مداخلات روانپزشکی دارند.
وی با اشاره به سطح سلامت روان دانشجویان با تاکید بر اینکه دانشجوایانی که ما تحویل می گیریم در سطوح مختلف سلامت روان قرار دارند از این رو از سال ۸۴ ما در بدو ثبت دانشجویان تازه ورود، غربالگری سلامت که شامل ۵۲ سوال است را انجام می دهیم.

 
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر:
آیین نامه ارتقا اساتید اصلاح می شود/ضرورت توجه به فعالیت های جمعی در دانشگاه

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر از اصلاح آیین نامه جذب اعضای هیات علمی دانشگاه خبر داد و گفت: مشکلی که ما در آیین نامه فعلی داریم این است که هر نوع کار جمعی اساتید نفی می‌شود؛ بر این اساس باید در شیوه نامه آینده یک اصلاح جدی صورت بگیرد تا در نتیجه آن، فعالیت‌های جمعی اساتید در سطح دانشکده، بین دانشکده یا بین المللی مورد تشویق قرار بگیرد.
دکتر علیرضا رهایی در اختتامیه گردهمایی سالیانه اعضای هیات علمی  دانشگاه بر ضرورت به روزسازی تجهیزات آزمایشگاهی تاکید کرد و گفت: بنده این موضوع را حتما پیگیری می کنم تا از اعتبارات موجود یا جذب کمک های معاونت علمی یا غیره بتوانیم برای تجهیزات آزمایشگاه‌ها اقدام کنیم.
وی در ادامه در خصوص نحوه ارزیابی اعضای هیات علمی و نقش دانشجویان در این ارزیابی‌ها نیز تاکید کرد: باید فکری کنیم تا اصلاحیه ای در روند فرم های ارزیابی صورت بگیرد.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین خاطر نشان کرد: باید مکانیزیم‌هایی در حوزه قراردادهای صنعتی پیش بینی شود تا بر اساس آن پرداخت ها به موقع صورت بگیرد و بتوانیم روند زمانی مشخصی برای پرداخت‌های آن تعیین کنیم تا اعضای هیات علمی بتوانند به موقع حق الزحمه خود را دریافت کنند.
دکتر رهایی یادآور شد: برخی از اساتید دغدغه‌ای مطرح کردند که با توجه به هزینه های موجود امکان شرکت در کنفرانس های بین المللی به  نحوی از بین رفته است. به نظر من لازم است شرایطی تعیین کنیم تا حداقل هر سه سال یکبار افرادی که امتیازات خوبی دارند بتوانند در این همایش ها شرکت کنند. ما   هزینه‌هایی نظیر بلیط، حق ثبت نام و ارز را آنالیز کردیم؛ در این راستا آیین نامه یا دستورالعملی در دانشگاه تدوین خواهیم کرد که در صورت تصویب بتوان کمک‌هایی را به اساتید اختصاص بدهیم. امیدوارم این کمک‌ها را در بحث فرصت های مطالعاتی داشته باشیم.
این استاد دانشگاه افزود: تمامی دانشجویان از لحظه ورود به دانشگاه می توانند از امکانات ورزشی استفاده کنند و باید این شرایط را توسعه داد تا حتی دانشجویان در ساعات فراغت بین کلاسی نیز بتوانند از این فرصت استفاده کنند.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر ضرورت فعال شدن کانون‌های فرهنگی و هنری دانشگاه تاکید کرد و گفت: در حال حاضر این کانون‌ها در مباحث مختلف اعم از فیلم، موسیقی، نمایش، تئاتر و غیره فعال هستند و تشویق کردیم سلایق مختلف را پوشش بدهند تا دانشجویان بتوانند بر اساس علایق خود سرگرمی جمعی داشته باشند.
دکتررهایی یادآور شد: اساتید و روسای دانشکده ها بر فعال شدن انجمن‌های علمی کمک کنند و تا دانشجویان بتوانند در قالب آن فعالیت‌هایی اعم از مسابقات و بازدیدهای صنعتی حضور پیدا کنند.
وی در خصوص اصلاح ساختار دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز گفت: اولین جلسه هیات امنای دانشگاه که در ماه آینده برگزار خواهد شد این پیشنهاد مطرح خواهد شد تا اصلاح ساختاری در دانشکده‌ها صورت بگیرد.
این مقام مسئول ادامه داد: نیاز به نظام تشویقی نظیر اعطای  گرنت در حوزه فعالیت‌های بین المللی داریم و باید تلاش شود موانع برگزاری دوره های مشترک را برطرف کنیم ضمن اینکه افراد بتوانند درکنفرانس‌های بین المللی شرکت کنند.
سرپرست  دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: مشکلی که ما در آیین نامه ارتقا اعضای هیات علمی داریم این است که در هر نوع کار جمعی نفی می شود؛ تلاش می کنیم در شیوه نامه آینده یک اصلاح جدی صورت بگیرد تا در نتیجه آن فعالیت‌های جمعی در سطح دانشکده، بین دانشکده یا بین المللی مورد تشویق قرار بگیرد.
دکتررهایی همچنین به طرح جامع نوآوری و هوشمندی در اطراف دانشگاه صنعتی امیرکبیر اشاره کرد و گفت: هزینه آن را شهرداری تهران پرداخت می کند و در صورت تهیه و اجرا مشکلات اطراف ساختمان ها و خوابگاه های دانشگاه رفع خواهد شد.



به زودی این خبر تکمیل می‌شود...